Oplev et af verdens største naturdramaer:

NÅR GNUERNE BARSLER

En eventyrlig rejse til Serengeti og Ngorongo i Tanzania

En anderledes fokuseret naturoplevelse for den der ønsker at opleve det uberørte, vilde Afrika.

Rejseleder Søren Ervig

Rejsen foregår altid i første halvdel af februar.

Kun én rejse per år

Download PDF for

rejseprogram

Se denne fil med rigtig mange billeder fra rejsen

Se denne video introduktion af rejsen. Bemærk at du kan vælge billede kvalitet og størrelse. Desuden endnu flere muligheder, hvis du klikker på YouTube mærket på videoens menubjælke.

Download PDF for informationer om:

Udtalelser fra rejsedeltagere:

Endnu en fantastisk rejse er foretaget. Vi har stort set ikke snakket om andet end Tanzania siden vi kom hjem. Vi har to gange tidlige rejst med Søren i de canadiske Rocky Mountains. Denne gang skulle det blive til eventyret i Ndutu-Serengeti, vores første Afrika rejse. Og hvilken oplevelse. Hver eneste dag var unikt anderledes, der skete noget alle vegne, vi skulle blot få øje på det. Ndutu var fyldt til randen af fødende, gryntende og kaldende gnuer og zebraer, kalve og føl. Der var en flod af dem. Og rovdyrene så vi mange af – leoparder, løver, geparder osv, og gribbe og ørne og vi tænkte, at nu NU kan det ikke blive mere fantastisk. Men det blev det alligevel. Hver dag noget nyt og anderledes. Timingen var perfekt, dyrene, vejret, betjeningen og rejsekammeraterne bidrog alle på bedste vis. Prikken over i’et blev serveret sidste dag i sidste time, da fik vi set 5 af de meget sjældne sorte næsehorn.
Vi har nu 3 gange deltaget på en rejse med Søren Ervig som rejseleder og alle gange har Søren gjort, hvad der var muligt for at alle deltagere skulle opleve så meget som muligt. Den seneste tur til Tanzania var ingen undtagelse, og vi ser allerede frem til at økonomien tillader endnu et eventyr. Bedre omtale kan en rejseleder og hans arrangementer vel ikke få!

Endnu en gang TAK og med venlig hilsen
Jens Christian og Leon Themsen

Rejsen til Tanzania hedder "Når gnuerne barsler" og det gjorde de virkelig! Vi så flere fødsler på nært hold – ikke så nær at dyrene ble ængstelige selvsagt – det passede Søren på – men nær nok til, at vi fik fantastiske billeder. Mætte løver, geparder, leoparder og ikke mindst hyæner og gribbe fik vi også stiftet fotografisk kontakt med. Rovdyrene var nok særdeles glade for alle de nye små, som blev serveret til middagsbordet – for at sige det på den måde. Oplevelserne var helt i overensstemmelse med Sørens video, som ses på YouTube, hvor han siger: "virkelig en oplevelse for livet". Tak for en fantastisk tur, et godt oplæg som hele vejen igennem blev gennemført på en professionel måde. Vi er enige om, at vi meget gerne rejser på oplevelser med Søren igen!

Med venligste hilsener
Gry og Rolf Merckoll fra Drammen i Norge

En fantastiks rejse vi aldrig glemmer.  Vort ønske om massevis af natur og dyreliv blev til fulde opfyldt – ja, meget mere end vi på nogen måde havde forventet. Med 12 deltagere + rejseleder fordelt i to Toyota firehjuls trækkere var vi tæt på rejseleder, chauffør/guider og natur. Vi overnattede i Safari Lodges og teltlejre, det sidste en særlig stor oplevelse. Den første morgen gik der to zebraer og græssede lige udenfor teltdøren. I disse lejre var vi ekstra tæt på naturen og nattens lyde: Løver der brølede, bøfler der gryntede og jamrende og bjæffende hyæner og sjakaler – igen uforglemmeligt. Vi var på fuld safari fra solopgang til solnedgang. Da var ”computeren” fuld af oplevelser. Svært at beskrive kort de mange indtryk, men de var alle usædvanlige og på nærmeste hold:  Løver, elefanter, flodheste, næsehorn, aber m.v. og fantastiske mængder af gnuer, zebraer og antiloper. Vi så ”Den store dyrevandring” holde pause og føde deres kalve og føl. En leopard, der sad i et træ og fortærede en stork, et vortesvin, der efter mudderbad gnubbede sig på en sten - særdeles intimt. Her udtalte rejseleder Søren: ”De har parasitter dér”. Søren Ervig ved utrolig meget om dyrene, naturen og om Afrika - i det hele taget. Han må gøre sig fortjent til en professorgrad. Desuden var Søren meget opmærksom på vores velbefindende og hjælp til opgaver, bl.a. fotografiske, der skulle løses.
Det er meget trygt at rejse med Søren - tøv ikke, hvis du vil med! Husk på, at der kun er 12 pladser. I en skala fra 1 til 10 får denne rejse 11 point!

Mange hilsner
Hanne & Hans Henrik Pedersen

Tilrettelagt af min gamle skolekammerat Søren Ervig, som også var vores meget kompetente og naturkyndige rejseleder, kørte vi safari på den endeløse savanne i alle døgnets lyse og næsten lyse timer. Vi blev ustandseligt beriget af fantastiske oplevelser af det afrikanske dyrelivs mangfoldighed, som på én gang er smuk, barskt, overraskende, dramatisk og blodigt, når det udfolder sig efter sine særlige spilleregler. Gribende var det sandeligt at få mulighed for at se de drægtige gnuer barsle lige for øjnene af os. Lidt urovækkende var det at møde en stor bøffel i mørket på vej til vores telt, og lidt uhyggeligt, men også stemningsskabende, var det at ligge i teltet og lytte til hyænens natlige latter. Vi kom sandelig tæt på naturen og naturen var meget generøs.

De bedste hilsner fra
Bente og Jens Christiansen

Det var en kanon tur til Serengeti med Søren Ervig som rejseleder, en opgave han udførte til fulde. Tidspunktet var suverænt rigtig valgt - vi ramte den store dyreflok af gnuer og zebraer på savannen i Ndutu, oplevede fødslerne og så rovdyrene med bytte. Det var en fantastisk oplevelse – og hver en krone værd. Tak for en uforglemmelig rejse.

Med venligste hilsener
Jens Høst

Vi kom på vores livs safaritur, hvor vi fik indfriet alle vore forventninger og mere til.  På køreturen mod Serengeti var det spændende at opleve det farverige menneskeliv i de små byer langs vejen. Vi så masaidrenge i deres flotte og farverige klæder drive dyrene på græs.
Allerede på vores første morgentur på savannen i Ndutu fik vi så mange oplevelser, at vi var helt høje. Vi så løver og geparder, som var så mætte, at de dårligt kunne gå. Vi så mange gribbe og ørne, der guffede rester, kæmpe flokke af gnuer og zebraer som vi kørte rundt iblandt, og giraffer, hyæner, gazeller og strudse og rovfugle. Eventyret fortsatte indtil aften, hvor vi godt mætte af indtryk og af dejlig aftensmad hurtigt kom i seng. Vi skulle jo være klar til næste dag.
Sådan fortsatte det hver dag med store og anderledes og forskellige oplevelser.
Vi prøvede også at sove i telt. En speciel oplevelse at kun høre alle dyrenes lyde så tæt på. Var det en løve der brølede? Og hvad var det for en lyd?
På Serengeti savannen så vi flokke af bøfler og nu også af elefanter. Vi så løver slappe af i træer – noget usædvanligt! Og også leoparder med deres bytte – fantastisk! Vi så en masse flodheste ligge og nyde solen, og krokodiller.
Hver morgen og aften havde vi de flotteste solopgange og solnedgange.
Det blev også en oplevelse at køre på bunden af Ngorongoro krateret med de stejle grønklædte skrænter. Blandt mængder af andre dyr så vi her nogle af de sjældne sorte næsehorn. Således havde vi nu set alle af ”The Big Five”.
Søren var med sin store viden om området og om dyrene, med til at gøre turen til den helt store oplevelse. Han var meget opmærksom på om alle havde det godt, om der var problemer og om han kunne hjælpe med noget. Vi kan kun sige, at vil du have en hel unik safaritur, skal du tage med Søren Ervig og opleve ”Når gnuerne barsler”. Desuden var de to køretøjers chauffører utrolig flinke og vidende, og vi vil også gerne sige mange tak for et rigtig godt rejsefællesskab.
Tom og Birgit Møller

Da jeg var en 10-11 år læste jeg bogen ”Serengeti må ikke dø”. Det var virkelig en bog, der gjorde et stort indtryk på mig. Jeg begyndte at drømme om at opleve dyrelivet i Serengeti på egen krop og med egne øjne. Nu godt 50 år efter skulle det ske. Efter at have undersøgt flere muligheder blev jeg opmærksom på” Når gnuerne barsler”. Så var al tvivl væk – her var dét dyrene, der var i fokus – ikke badeferie eller vingårde som supplement – og så oven i købet i selveste Serengeti! Endelig kunne min barnedrøm gå i opfyldelse under ledelse af en på området særdeles erfaren rejseleder, Søren Ervig. Erfaringen kommer udover den store viden om dyrene og deres adfærd samt udvælgelsen af rejsetidspunkt og overnatningssteder bl.a. til udtryk ved det begrænsede deltagerantal på 14, inklusiv Søren selv. Antallet indebærer således garanterede vinduespladser til alle, og at gruppen lettere rystes sammen.
Det var den rene uforfalskede safari med vilde dyr på dagsordenen døgnet rundt – for om natten sørgede hyæner, bøfler eller løver for at minde os om, hvor vi var - især i de nætter, hvor vi sov i teltlejr. Lad mig fastslå, at på intet tidspunkt følte jeg, at vi på nogen måde var i fare.
Det ser imponerende ud, når man ser en film på TV om den store dyrevandring, men det tåler ingen sammenligning selv at være midt i den med gnuer hele horisonten rundt – jeg tør slet ikke gætte på antallet. Man må sige, at turen levede op til dens titel. At opleve en gnufødsel på nærmeste hold er ubeskrivelig, men endnu mere når den nyfødte kalv så kæmper for at komme på benene, og man tænker, at det må da blive en langtrukken affære, og bare der ikke kommer et rovdyr forbi. Men miraklet sker! l løbet af 2-3 minutter oplevede vi, at kalven fulgte efter sin mor – lidt vakkelvorn i starten, men alligevel varede det ikke længe, før den øvede sig i at løbe – utroligt, men også livsnødvendigt!
Rejsen var fyldt med uforglemmelige oplevelser – som heldigvis kan genopleves, når man sidder og kigger på sine mange billeder af små og store dyr i mere eller mindre spektakulære situationer.
Det har været en helt igennem fantastisk oplevelse, hvilket alle mine rejsekammerater har bidraget til og ikke mindst Søren. Det har været alle pengene værd og kan klart anbefales andre.
Desværre har jeg jo visse begrænsninger med rejser uden for skoleferierne, så jeg håber Søren passer rigtig godt på sig selv, således at jeg f.eks. kan tage med på hans rejse til Kenya, når dette måtte blive muligt!
Mange hilsner
Ronald Jensen

Med enkelte undtagelser har Søren Ervig taget alle billeder og han har copyright på dem. At kopiere fotos fra denne hjemmeside er ulovligt uden hans skriftlige tilladelse. For evt. køb af billeder kontakt: sorenervig@mail.dk